Meri-Rastilassa lopun ajat käsillä – katso kuvat asukkaiden tempauksesta

Paikalliset asukkaat ja Luonto-Liiton metsäryhmä järjestivät tänään lauantaina tempauksen, jossa rakentamisuhan alla oleva metsäalue rajattiin punakeltaisin nauhoin ja kyltitettiin. Mukana oli myös reippaita nuoria luppilaisia puolustamassa Helsingin murskaavaa vauhtia hupenevia virkistysalueita.

Meri-Rastilan metsäaluetta uhkaa osayleiskaava, jonka mukaan alueelle rakennettaisiin taloja. Rakennussuunnitelma on herättänyt kiivasta vastustusta, koska kaavoitettava alue on suosittu ulkoilualue ja luonnonsuojelullisesti arvokas. Laaja ja yhtenäinen metsä tarjoaa metroyhteyden ansiosta hengähdyspaikan Rastilaa laajemman alueen asukkaille – myös kasvavalle autottomien kaupunkilaisten joukolle. Alueen koulut ja päiväkodit käyttävät metsää ahkerasti.

Alueelle on laadittu yhteistyössä asukkaiden kanssa vaihtoehtoinen kaava. Se mahdollistaisi metsän kaavoittamista vastaavan asukasmäärän asuttamisen Rastilan alueelle nykyistä kaupunkirakennetta tiivistämällä. Arvokas metsäalue olisi siis mahdollista säilyttää, vaikka asuntotavoitteista ei tingittäisi.

Asia etenee kaupunginhallituksen päätettäväksi maanantaina 25.11. Katso Luonto-Liiton metsäblogista päättäjien yhteystiedot ja vaikuta metsän kohtaloon!

Alla kuvakooste tämänpäiväisestä tempauksesta:

20131123_1207-27_149

20131123_1216-29_163

20131123_1227-04_187

20131123_1241-54_210

20131123_1245-27_220

20131123_1257-14_232

20131123_1305-24_238

20131123_1324-58_261

20131123_1326-42_269

20131123_1356-17_287

20131123_1359-02_290

20131123_1400-31_291

20131123_1402-51_296

Kuvat: Luonto-Liiton metsäryhmä

2 vastausta artikkeliin ”Meri-Rastilassa lopun ajat käsillä – katso kuvat asukkaiden tempauksesta

1. Maija Pihlajapuro

Pitääkö helsinkiläisten lähteä bussilla ulkoilemaan Vantaan pelloille? Vuosaaressa ollut pieniä soita vielä 70-luvulla monta. Kaikki ”on tarvittu” . Vuosaaren asumistiheys ihan tarpeeksi iso jo.
    Haloo, on vaan suunniteltava seuraavat asuinalueet Helsingin ulkopuolelle ja työpaikka-paikkakunnille tehtävä hyvät yhteydet linja-autoilla ja junilla ja metrolla.

2. Maija Pihlajapuro

Meri-Rastilan puistossa (= LUE metsässä) nähty usein syystalvella 2014 pesukarhuja.
    (1960-luvulla näin yhden kerran ketun, vaikka kuljin usein metsässä.)