Kategoriat
Retkikertomukset

Norpparetkellä Saimaalla

18.6.2021 LUP järjesti Savo-Karjalan luontopiirin kanssa norpparetken Linnansaaren kansallispuistoon. Retkeläiset ja oppaat tapasivat klo 16.00 osoitteessa Kauppatori 2. Sieltä retkeilijät ja oppaat menivät autokyydeillä Oraviin. Matkaan meni n. puoli tuntia. Sen jälkeen aloimme valmistelemaan kajakkeja lähtökuntoon. Kun kaikki olivat valmiita (meitä oli n. 10 henkeä) aloimme melomaan kajakeilla kohti Linnansaaren kansallispuiston pääsaarta. Meloimme 5 km Sammakkolahden leirintäalueelle. Melontamatka kesti n. tunnin. Päästessämme perille jakauduimme pieniin ryhmiin, joissa sitten nukuimme aitoissa. Kun olimme jakautuneet niihin ryhmiin, purimme laukkujamme ja sitten oli päivällisen/illallisen vuoro. Sitä varten piti sahata ja pilkkoa puita. Sen jälkeen osa meistä kävi uimassa. Iltaohjelmaa sai kukin tehdä mielensä mukaan.

19.6. alkoi aamupalalla klo 9.00. Tuon jälkeen oli lähes koko päivä melontaa. Aamupalan jälkeen otimme kajakkeihin mukaan tärkeimmät tarvikkeet eli lounastarvikkeet ja muut vastaavat. Sitten lähdimme melomaan, toiveissa nähdä norppa. Noin kello yhden aikaan eräät retkeläiset tekivät ilmoituksen, että näkivät norpan pään. Kun meloimme lähemmäs, sitä ei enää näkynyt. Jatkoimme matkaa, jonka jälkeen tuli toinen ilmoitus, että nyt olisi näkynyt norpan pyrstö. Sitäkään eivät kaikki nähneet. Olimme jatkamassa matkaa, kun todennäköisesti sama norppa, kuin aikaisemmin, kurkisti taas pinnan alta. Nyt kaikki muutkin näkivät sen. Siinä se hetken aikaa ui pää pinnan yllä ja sukelsi hetken kuluttua. Olimme jo lähellä Perpulanluhtaa, johon olimme matkalla, joten rantauduimme, ja söimme siellä. Kun olimme syönyt, niin kävimme Linnavuorella, josta oli tosi kaunis näkymä. Olimme siellä hetken, jonka jälkeen palasimme kajakeille. Jatkoimme melomista. Tarkoituksemme oli siis meloa saaren ympäri, jonka teimmekin. Jatkoimme matkaa. Kun olimme palaamassa takaisin, niin eräs meistä huomasi jotakin outoa eräällä kivellä. Kun hän meni lähemmäs ja katsoi tarkemmin, niin hän huomasi, että eräällä kivellä makoili norppa. Sen näki aika hyvin, vaikka edessä olikin vähän heinikkoa. Katsoimme sitä hetken, jonka jälkeen lähdimme melomaan takaisin leirille. Palasimme ennen kello seitsemää. Sen jälkeen söimme. Samaan aikaan laitettiin saunaa päälle. Kun oli syönyt, sai mennä saunaan ja saunasta uimaan. Sauna oli päällä yhdeksään asti. Sen jälkeen syötiin iltapalaa ja sai taas tehdä mitä halusi ennen nukkumaanmenoa.

20.6. söimme vain aamupalan, jonka jälkeen aloimme valmistautumaan lähtöön. Meidän piti luovuttaa Ekohostellin avaimet ja kajakit klo 12.00. Lähdimme n. klo 9.00. Matkamme oli tällä kertaa vähän pidempi, koska kuljimme Oraviin vähän eri reittiä, kun tulimme. Saavuimme Oraviin n. klo 11.00, jonka jälkeen aloimme tyhjentämään ja puhdistamaan kajakkeja. Kun ne olivat valmiina, käännettiin kajakit ympäri. Pidimme sen jälkeen pienen kokouksen, jossa kävimme läpi retkeä, sekä sitä, oliko retki ihmisten mielestä onnistunut. Kaikkien mielestä oli, eikä ihmisiä olisi yhtään haitannut, vaikka norppia ei olisikaan näkynyt. Kokouksen jälkeen jokainen meni minne omiin suuntiinsa. Osa meni kotiin Savonlinnan kautta, osa taas ajoi suoraan omaan kotiinsa.